Škoda Motorsport využívá pro komunikaci technologii Hytera E-pack200

Škoda Motorsport je ikonou inovací a špičkových technologií v závodech rally. Vývoj závodních vozů je součástí DNA značky Škoda od jejího založení již více než 120 let. Úspěchy v soutěžích jsou důležitým prvkem propagace značky a i samotných vozů. Sportovní soutěžení posouvá technologie a schopnosti vozů vpřed a přináší nové inovace. Škoda Motorsport je aktuálně nejúspěšnějším prodejcem soutěžních vozů Rally2. Pro ověření inovací a vyladění vozidla jako celku je důležité testování. Škoda Motorsport svoje soutěžní speciály intenzivně testuje v náročných podmínkách v různých zemích po celé Evropě. Pro bezpečnost posádky je klíčová nezávislá komunikace s vozidlem na trati.

Škoda Motorsport využívají pro zajištění komunikace při testování soutěžních speciálů technologii Hytera E-pack200

Výběr nové komunikační technologie Hytera E-pack200

Naše společnost DCom, spol. s r.o. navrhla týmu Škoda Motorsport ověřit možnosti technologie E-Pack200. E-Pack200 využívá standard DMR, který je aktuálně nejrozšířenějším standardem pro profesionální rádiovou komunikaci na světě. Technologie je absolutně nezávislá na jiných komunikačních sítích. Hlasová i datová komunikace funguje i v místech bez pokrytí GSM signálu, což v místech testování bývá poměrně časté. Pro komunikaci v rámci rádiového pokrytí rádiovou infrastrukturou E-pack se využívají běžné DMR digitální radiostanice.

Výhody technologie E-Pack200

Velkou výhodou systému E-pack je využití technologie MESH. Jednotlivé E-Packy se vzájemně automaticky propojí a vytvoří rádiovou síť s pokrytím rozsáhlého území. K propojení se využívají běžné simplexní frekvence v pásmu VHF nebo UHF tedy ve stejném pásmu, jaké využívají i radiostanice pro vlastní komunikaci. Základnové stanice E-pack se po zapnutí během krátké chvíle automaticky vzájemně propojí. Spojení není třeba nijak konfigurovat. V případě ztráty spojení s jednou základnovou stanicí například při jejím přemístění, zbývající jednotky automaticky vyhledávají alternativní možnosti vzájemného propojení. Jednotky E-pack využívají baterií, která zajišťuje jejich provoz po dobu až 9 hodin. Baterii lze snadno vyměnit a znovu plně nabít během 3 hodin. Pro zajištění delší provozní doby lze připojit ještě navíc externí baterii. Zařízení je připraveno k provozu i v náročných klimatických podmínkách a to bylo také patřičně otestováno v reálném provozu i při teplotách nižších než -25°C. Hmotnost celého přístroje je pouze 3 kg a lze ho tedy snadno dopravit na vhodné místo.  Jednoduché nasazení přímo v terénu a zajištění spolehlivého pokrytí rozsáhlého území bylo při výběru technologie rozhodující.

Spolehlivá hlasová komunikace a zobrazení polohy vozu v reálném čase

Nové jednotky E-pack200 jsou dvoukanálové. V jednom kanále může probíhat hlasová komunikace a současně v druhém kanálu může probíhat přenos dat, například přenos informací o poloze. Technologie E-pack umožňuje přenášet informace o poloze 30x za minutu. Uživatel tak může mít k dispozici informace o poloze vozu prakticky v reálném čase. V případě nehody nebo technické závady může tým okamžitě vyslat pomoc na předem lokalizované místo i bez komunikace s posádkou vozu. Lokalizace vozu na trati v reálném čase má velký bezpečnostní přínos, který zástupci Škoda Motorsport oceňují.

Testování technologie v terénu a školení

Škoda Motorsport nás pozvala na testování, kde se ověřovala technologie Hytera v praxi. Ve vozidle je umístěna vozidlová radiostanice Hytera HM655, která je připojena na palubní interkom. Naši technici představili technologii Hytera, nakonfigurovali dohledovou aplikaci pro sledování polohy radiostanic, nakonfigurovali radiostanice, instalovali základnové stanice a zajistili podporu při testování v terénu. Zástupci Škoda Motorsport byli spokojení s výkonem technologie, pokrytím testovací oblasti signálem i funkcemi, které technologie nabízí. Na základě pozitivních výsledků testů proběhlo proškolení techniků Škoda Motorsport, kteří jsou nyní schopni samostatně technologii nakonfigurovat a nasadit do provozu.