Dopravní podnik města České Budějovice se rozhodl komplexně modernizovat informační technologie a komunikace palubních systémů vozidel a dopravního dispečinku. Rozsáhlý projekt rozvoje prvků telematiky a atraktivity služeb MHD zahrnoval řídicí systém, informační systém, odbavovací a komunikační systém. Součástí modernizace komunikačního systému byla dodávka digitální rádiové sítě s technologií TETRA včetně dodávky terminálů do vozidel a dispečerského systému. Zakázku realizovala společnost AŽD. Naše společnost DCom zajišťovala v rámci projektu dodávku a instalaci celé komunikační infrastruktury radiové sítě TETRA, základnových stanic i terminálů pro vozidla, dodávku hlasového dispečerského systému, záznamu hovorů a systému správy sítě.
![Moderní autobusy a trolejbusy zajišťují hromadnou dopravu města České Budějovice.](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/image-6.jpg)
Městská hromadná doprava v Českých Budějovicích
Městská hromadná doprava zahájila pravidelný provoz už v roce 1909. Aktuálně Dopravní podnik města České Budějovice provozuje 8 trolejbusových a 16 autobusových linek, které v pracovní dny obsluhují přibližně 110 vozů. Kromě samotného města vozy MHD zajíždí do 15 okolních obcí a celkově obsluhují oblast, kde žije téměř 120 000 obyvatel.
![Digitální rádiová síť TETRA zajišťuje pro MHD České Budějovice komunikaci řidičů a dispečera, přenáší online informace o poloze a celou řadu telemetrických dat.](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/image-7.jpg)
Rádiová síť TETRA Dopravního podniku města České Budějovice.
Dopravní podnik stanovil pro novu rádiovou síť celou řadu požadavků. Výhodou privátní rádiové sítě s technologií TETRA je její nezávislost na externích poskytovatelích telekomunikačních služeb. Rádiová síť byla navržena s ohledem na vysokou dostupnost a spolehlivost. Klíčové prvky komunikační infrastruktury jsou zálohovány. Rádiová síť využívá 4 základnové stanice, které pokrývají obsluhovanou oblast ve městě i okolní obce, kam městská hromadná doprava zajíždí. Technologie sítě TETRA využívá venkovní základnové stanice Hytera DIB-R5 outdoor. Základnové stanice ve městě jsou osazeny z důvodu přenosové kapacity dvěma základnovými stanicemi. To současně zajišťuje zálohování a zvyšuje spolehlivost těchto klíčových prvků. Všechny hovory i přenášená data v rádiové síti jsou šifrovány. Přístup radiostanice do rádiové sítě je ověřován autentifikací.
![Venkovní základnová stanice Hytera digitální rádiové sítě TETRA dopravního podniku České Budějovice](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/image-8.jpg)
Funkce rádiové sítě
Rádiová síť pokrývá všechny typy hlasové komunikace (individuální, skupinové, nouzové hovory, atd.) Základním princem pro komunikaci mezi vozidly a dispečerem je pravidlo, že o zahájení hlasové komunikace rozhoduje dispečer. Chce-li řidič vozidla hovořit s dispečerem, odešle na dispečink žádost o hovor a dispečer podle okamžité situace rozhoduje o navázání hlasového spojení.
![Topologie digitální rádiové sítě TETRA se zobrazením základních funkcí.](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/DPCB-TETRA-topologie.jpg)
Radiostanice TETRA ve vozidlech
Palubní počítač integruje ovládání řady technologií využívaných ve vozidlech MHD včetně komunikace a radiostanice. Vozidlové radiostanice TETRA ve vozidlech MHD jsou ovládány přes standardní rozhraní PEI prostřednictvím palubního počítače dodaného firmou bustec. Z tohoto důvodu se využívají radiostanice Sepura SRG3900 bez ovládacího panelu.
![Ilustrační snímek palubní počítač bustec ve vozidle MHD](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/image-9.jpg)
Pro technologická vozidla se využívá stejný typ radiostanice s ovládacím panelem v mikrofonu. Tato varianta usnadňuje umístění radiostanice v moderních vozidlech, kde je obtížně do palubní desky instalovat další přístroje.
![Radiostanice TETRA Sepura vynikají integrací ovládacího panelu do mikrofonu.](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/878A5118.jpg)
Dispečerské pracoviště
Dispečer využívá k řízení dopravy dispečerský řídicí systém TransFleet společnosti TransData, který umožňuje monitoring a řízení provozu v reálném čase. Dispečerský systém zobrazuje polohu jednotlivých vozidel na mapě a automaticky vyhodnocuje odchylky od jízdního řádu. Tento systém doplňuje hlasového klient vyvinutý naší firmou DCom. Hlasový klient je připojený přímo k infrastruktuře rádiové sítě TETRA. Dispečerský systém řídí hlasového klienta a dává pokyny k sestavení hovoru. Dispečerské pracoviště je vybaveno stolním mikrofonem s integrovaným tlačítkem PTT. Veškerá komunikace je nahrávána pomocí záznamového zařízení ReDat.
![Dispečerské pracoviště TransFleet](https://www.dcom.cz/wp-content/uploads/2022/10/image.png)
Přenos telemetrických dat
Kromě zajištění hlasové komunikace řidičů a dispečerů odesílají vozidla MHD na dispečink prostřednictvím rádiové sítě TETRA velké množství telemetrických dat. Vozidla odesílají v pravidelném intervalu informace o poloze (cca každých 10 s), příjezdu a odjezdu ze zastávky, průjezdu kontrolním bodem, chybové zprávy, krátké stavové zprávy, atd. Vozidla mohou prostřednictvím komunikace rádiové sítě automaticky získat preference na vybraných světelných křižovatkách. Z dispečerského systému se do vozidel přenáší například dálkové spuštění přednastavených hlasových a textových zpráv pro informační systém vozidla. Ve špičce přenese rádiová síť přibližně 30 000 zpráv za hodinu. Pro přenos dat jsou na základnových stanicích vyčleněny datové kanály.